Comunicació i funcions lingüístiques
Elements del procés de comunicació i funcions lingüístiques associades (Jakobson)
En els elements que intervenen en la comunicació segons la direccionalitat que prenga la conversa, així com el seu missatge, podrem trobar diverses funcions. Hem de tenir present que en un text en pot aparèixer més d’una, així com també que segons el llibre que utilitzem o consultem podem trobar una denominació en lloc d’una altra per fer referència a la mateixa funció.
-FUNCIÓ EMOTIVA (O EXPRESSIVA):
Pretén expressar sentiments, opinions, crítiques de l’emissor.
Usa exclamacions, interjeccions.
Ex : Ostres! Avui faré tard.
Usa exclamacions, interjeccions.
Ex : Ostres! Avui faré tard.
-FUNCIÓ APEL·LATIVA (PERSUASIVA O D’INCITACIÓ):
Pretén provocar una resposta en el receptor, ja siga adreçant-li una ordre, una prohibició, una recomanació, convéncer-lo.
Al text apareixen vocatius (referència a algú que escolta, normalment entre comes), imperatius, construccions amb imperatius. Predomina en els textos argumentatius, publicitaris o propagandístics.
Ex: Manel, vine! Però no fumes per favor.
Al text apareixen vocatius (referència a algú que escolta, normalment entre comes), imperatius, construccions amb imperatius. Predomina en els textos argumentatius, publicitaris o propagandístics.
Ex: Manel, vine! Però no fumes per favor.
-FUNCIÓ INFORMATIVA (REFERENCIAL O DENOTATIVA):
Pretén transmetre informacions objectives sobre el referent.
Usa la 3a persona, construccions impersonals (sense subjecte).
Textos: informatius, explicatius, notícies periodístiques, els articles científics, els resums de textos, els informes, els currículums.
Ex: La fórmula de l’àcid sulfúric és H2O SO4.
Textos: informatius, explicatius, notícies periodístiques, els articles científics, els resums de textos, els informes, els currículums.
Ex: La fórmula de l’àcid sulfúric és H2O SO4.
-FUNCIÓ FÀTICA (DE CONTACTE):
Pretén establir, matenir, interromper el contacte entre els parlants i assegurar el bon funcionament del canal de comunicació. El canal s'obre o es tanca amb certes fórmules estereotipades: Hola! Adéu!, en la llengua oral mitjançant expressions com: és clar, és clar, determinades articulacions com MM…MM i en llengua escrita per mitjà d’una bona caligrafia i una ortografia impecable.Ex: Em sents bé? Estàs al cas?
-FUNCIÓ POÈTICA (RETÒRICA O ESTÈTICA):
Pretén posar en relleu la forma del mateix missatge, jugar amb la manera com usem la llengua. Apareix en literatura, en la publicitat, en els acudits.Ex: En aquella càlida vesprada, aimada tota ella, els ocells ja estaven a joca.
-FUNCIÓ METALINGÜÍSTICA:
Pretén aclarar o explicar el codi. Ho fa a través de determinades expressions com per exemple, “això significa », « és a dir », per a explicar el codi. Predomina en diccionaris i gramàtiques.Ex: Aqüífer significa que porta o segrega aigua.
EXERCICIS:
- Cerca un text per internet on abunde la funció informativa o expositiva i justifica el perquè.
eruptives en aquesta illa, els romans la consideraven la forja de Vulcà, el déu del foc i el creador d'armes. Des d'aleshores un volcà és una manifestació de la dinàmica de la Terra, que s'expressa mitjançant la sortida a l'exterior de matèria fosa de l'interior. Així doncs, hi ha volcans allà on les vies de pas són prou fondes per arribar a comunicar els llocs on es troba la matèria fosa amb la superfície.
un text que tinga la funció estètica o poètica i justifica el perquè.
On és el vent, que el sento i no el veig?
Xiula dalt dels arbres, xiula pels carrers,
em xiula a l'orella cançons i secrets.
Em fa pessigolles, m'estira els cabells
però quan em giro el sento i no el veig.
S'utilitza el llenguatge amb propòsit estètic. Els seus recursos són variats, per exemple la figura estilística i el joc de paraules, rimes, metàfores.
Aspectes verbals i no verbals de la comunicació
En la comunicació podem utilitzar el llenguatge verbal i el no verbal. El llenguatge verbal és un sistema convencional que s'expressa a través de senyals i símbols. La comunicació no verbal fa referència a la comunicació realitzada per mitjans distints a la paraula. Conscients o no, el 80 % de tota la informació que transmetem en les nostres comunicacions la realitzem per mitjà de missatges de tipus no verbal; conscients o no, aquesta és, doncs, la principal forma de comunicació amb els altres.
La comunicació verbal sempre està acompanyada de comportaments no verbals. Mentre ens comuniquem resulta impossible no enviar missatges de tipus no verbal a través del rostre, la mirada... La comunicació no verbal està compresa per multitud de factors:
|
ACTIVITATS: . Veieu el següent vídeo sobre el debat de les eleccions basques i digueu quin element de la comunicació i quina funció lingüística predomina. Predomina el silenci i les mirades. Ja que és un debat polític, predomina la funció apelativa. Veieu el següent vídeo sobre la comunicació i expliqueu tipus de missatges no verbals que conegueu en diferents cultures. Per exemple la manera de saludar canvia molt segons la cultura, el país, l'edat , a Japó se saluda fent una reverència, a Espanya es donen dos besos, en altres països es dóna només un bes o inclús 3Els gestos amb les mans són també font d'informació no verbal: Tapar la boca amb una mà transmet sorpresa o preocupació. Rascar-se el cap o el bescoll implica dubte o acció de pensar. Assenyalar amb el dit índex transmet reprimenda, enfado. També en molts països alçar el dit polze significa bé, però si ho fas en alguns països com Aràbia saudita és un insult. ![]()
"No sols la riquesa de pensament d'una persona, sinó també la seua complexitat de matisos sentimentals, depenen del lèxic que domine i dels seus recursos sintàctics. Pensem i sentim en la mesura en què ens ho permet la nostra llengua."
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario